succesvolle ondernemer

5 essentiële elementen voor het runnen van een succesvolle fotografie onderneming

Als fotograaf zijn er 5 essentiële elementen voor het succesvol runnen van je eigen bedrijf.

1- Je eigen merk zijn: Dat wil zeggen, jij bent UNIEK in wie jij bent. Al jouw vaardigheden die je beheerst van vorige baantjes of je baan ernaast, hobbies, interesses, persoonlijke talenten en eigenschappen. Al deze facetten maken jou uniek en laten jou op een manier kijken naar een beeld zoals alleen JIJ dat kan. Het is jouw oog en jouw vinger die op DAT moment de knop indrukt. Dat pakt niemand jou af en kan niemand kopiëren. Zorg dat je jezelf goed leert kennen, zodat je dit kan vertalen in jouw branding, jouw why (waarom je doet wat je doet) en jouw style van fotografie.

2- Je eigen snelle bewerk style: We kunnen allemaal hetzelfde bestand voor ons krijgen en iedereen geeft daar zijn eigen bewerking aan. Zorg ervoor dat je snel kan bewerken zodat het je zo min mogelijk tijd kost. Gun jezelf de tijd om te trainen in het maken van een snelle selectie en deze razendsnel te bewerken (liefst allemaal tegelijk) en daarna per stuk nog tweaken om jouw werk helemaal eigen te maken. Tijd kost idd geld als ondernemer, dus probeer zo min mogelijk tijd kwijt te zijn met bewerken.

3- Je klantenservice: je foto kan nog zo mooi zijn, als je niet je klant een goed gevoel geeft tijdens de shoot & na de shoot een perfecte professionele follow up geeft, zal de beleving van de shoot alsnog tegenvallen.

Je bent pas een succesvolle fotograaf als je niet alleen in het voortraject de juiste indruk maakt door de juiste informatie op tijd te delen met je klant, maar ook juist na de shoot precies te doen wat je belooft binnen het tijdframe wat je hebt gezegd.

Om dit perfect te kunnen organiseren kan je Studio Management gebruiken. Dit is het NL software systeem voor fotografen om niet alleen de communicatie met klanten duidelijk te hebben, maar geeft je ook de mogelijkheid om een workflow in te stellen. Hierdoor ontvangen jouw klanten altijd op tijd de juiste mailtjes met informatie. Daarnaast krijgen jouw klanten een eigen klantportaal. Hier kunnen zij alle belangrijke info (jouw info magazine, adres en shoot info ) inzien. Na de shoot krijgen ze hier toegang tot hun foto gallerij waar ze eventueel makkelijk met hartjes een selectie kunnen maken. De downloads zijn door jou makkelijk met 1 klik aangemaakt en voor hun te downloaden. Tel hierbij op dat je klanten gelijk hun factuur kunnen inzien en veilig met iDEAL kunnen betalen. Hoe handig is dat?

Investeren in een goede overzichtelijke fotografen software betaalt zich altijd weer terug. Je krijgt een professionele klantbeleving die vertrouwen uitstraalt. Dat is een belangrijk onderdeel van een hele goede klantenservice.

4- Naast een goede foto, bewerking & klantenservice is het uiteraard ook heel belangrijk dat je een duidelijke marketing & sales strategie hebt om voldoende klanten binnen te halen om voldoende omzet te kunnen genereren. Denk hierbij een aan duidelijk plan waarin je kiest welke marketingtechniek voor jouw doelgroep gaat werken. Hierdoor is het altijd essentieel dat je eerst jouw doelgroep helemaal duidelijk hebt. Zo weet jij precies WIE je moet gaan bereiken en is het ook makkelijker om te zien HOE je die doelgroep kan bereiken. Een voorbeeld van een marketingstrategie is bijvoorbeeld instagram strategie waarin je elke week 3 keer wat post op je tijdlijn en om de dag een story/reel laat zien, afgestemd op content die jouw doelgroep graag van jou wil zien. Zo kan je instagram inzetten als marketing strategie om klanten binnen te krijgen.

5- Als laatste is het heel belangrijk (en deze zou eigenlijk op de eerste plaats moeten staan) om aan JEZELF te werken als ondernemer. Let goed op je eigen gezondheid en zorg dat je een goede balans maakt tussen privé en werk. (Hé Tam 😉
Zeker als je van je passie je beroep hebt gemaakt, ben je vaak geneigd om snel te lang door te gaan, omdat het niet als werk “voelt”.

Time is non refundable“:

Kies zorgvuldig aan wie of wat jij je kostbare tijd geeft 🙂
Daarnaast is het super belangrijk om goed te eten, te ontspannen, te wandelen/sporten en jezelf te blijven ontwikkelen als mens, fotograaf en als onderenemer. Hierdoor sta je steeds meer in je kracht. En die kracht heb je nodig om een succesvolle onderneming te runnen.
Wees niet bang om hier hulp bij te vragen. Zoek eventueel een goede business coach of mentor fotograaf die bij jou past om je de verdere kneepjes van het vak te leren. Je hoeft het niet allemaal zelf uit te zoeken. De snelste weg naar succes is altijd binnen handbereik. Neem altijd de verantwoordelijkheid voor je eigen succes of falen en zorg dat je altijd scherp blijft. Een goede positieve mindset helpt hier enorm bij 🙂

Ik hoop dat je deze 5 elementen om een succesvolle fotografie onderneming te runnen allemaal even afgaat voor jezelf en je eigen onderneming. Zit alles goed op de rit? Goed bezig!

Wil jij kijken hoe Studio Management jouw onderneming kan dienen?

Vraag HIER een 30 dagen gratis Trial aan en laat je verrassen 🙂

Studio management

Eindelijk een software systeem die je leven makkelijker maakt als fotograaf. Regel alles professioneel voor je klanten en hou alles overzichtelijk geordend. Snel en effectief.

Lees meer