10 manieren waarop een CRM jouw fotografiebedrijf kan verbeteren
Bedrijven die niet software gedreven zijn bestaat bijna niet meer in deze tijd! Als je een eenmanszaak of een kleine onderneming runt is het essentieel om een CRM te gebruiken. In dit artikel gaan we de 10 voorbeelden geven waarin een CRM je bedrijf beter te laten draaien en je vele aspecten op automatische piloot kunt zetten!
1: Klantbeheer op één centraal plek voor meer rust en overzicht
Met een CRM wordt het makkelijk om al je klanten en leads op één plek op te slaan. Hiermee kan je door een simpele filter of zoekwerk je klant bijpakken.
2: Vind alles in een handomdraai om je klanten beter te bedienen
Doordat alle klanten en leads in je CRM zitten is het supermakkelijk om ze bij te pakken en verder te kijken wat de status van deze contacten zijn en of je ze nog moet opvolgen. Met een notities mogelijkheid die je per contact kunt invoeren zorgt ervoor dat je belangrijke informatie over desbetreffende klant niet vergeet. Heeft de klant specifieke wensen? Geen probleem! Je hebt het genoteerd en weet precies hoe en wat. Dit zorgt er ook voor dat je professioneel overkomt bij je klanten. Wanneer is de afspraak met de klant? Je hebt in je CRM staan en kan je het zo opzoeken!
3: Sneller communiceren met voor gemaakte e-mailtemplates!
In vele CRM systemen kan je bepaalde mailtjes die je vaak stuurt opslaan als templates, zodat je deze niet iedere keer helemaal hoef te typen. Dit kan je heel veel tijd schelen! Je kan deze mailtjes ook personaliseren door tokens te gebruiken. De token VOORNAAM kan bijvoorbeeld dan vervangen worden naar de voornaam van je klant! Zo kan je deze mailtjes gepersonaliseerd versturen. En als extra kan je ook deze mailtjes mogelijk inplannen, zodat ze op de tijdstip worden verstuurd die je wilt!
4: Overzichtelijke agenda om al je shoots/afspraken bij te houden
Een goede CRM heeft een agenda in zich. Hiermee kan je de afspraken en shoots inplannen die direct gekoppeld zijn aan je contacten. Doordat al je contacten in je CRM zitten is het makkelijk om je afspraak in te plannen en direct te koppelen aan desbetreffende contacten. Je hoef dus niet meer bij elkaar te zoeken! Wij bij Studio Management hebben je agenda nog een boost gegeven door deze te koppelen aan je datumplanner! Hiermee kan je een formulier maken en je klanten direct te laten boeken vanuit het formulier. Uiteraard houdt Studio Management rekening mee met je beschikbaarheid. Geen dubbele boekingen van je shoots meer 🤩
5: Ontvang sneller je geld met facturen die online direct betaald kunnen worden
Facturen waarin het je mogelijk maakt om direct met één druk op de knop te betalen worden over het algemeen veel sneller en vaker direct betaald! Daarom is het essentieel om facturen aan te kunnen maken met een betaallink. Direct je facturen kunnen aanmaken en versturen vanuit je CRM is een fantastische functionaliteit in Studio Management.
Als je jouw account gekoppeld hebt aan mollie.com dan komt op al je facturen automatisch een “Betaal online” knop te staan. Zodra de factuur is betaald krijg je van ons en van Mollie een notificatie (daar word je echt blij van kan ik je vertellen). Zo hoef je ook niet op je bank in te loggen en op te zoeken of de klant je factuur al heeft betaald. Stel je voor dat je veel lopende opdrachten/shoots hebt hoeveel tijd dit je gaat besparen!
6: Stuur gemakkelijk nieuwsbrieven naar je contacten om je acties te promoten
Er zijn niet veel CRM systemen dat nieuwsbrief module ondersteunen. Vaak heb je een aparte software nodig en we merken dat dit vaak een drempel is voor velen om een nieuwsbrieven te versturen. De frictie kan al beginnen bij het te moeten importeren van je contacten/email adressen. Het toevoegen van nieuwe contacten kan na een tijd ook weer een drempel worden. En nog te bedenken dat je nog een goede nieuwsbrief moet schrijven en vaker moet versturen…
Voor Studio Management was dit de logische stap om de nieuwsbrief in onze CRM te implementeren. De drempel zoals contacten/email adressen te moeten importeren is er niet meer, omdat je contacten al in je CRM zitten en alles wordt ook goed bijgehouden zodat je zeker weet dat alle mailing lijsten goed zijn en blijven!
Nu nog de drempel om je nieuwsbrieven te schrijven… doordat je al in Studio Management dagelijks al je mailtjes naar je klanten schrijft hoef je dus niet van software te veranderen en het interface dat je dagelijks gewend bent voelt vertrouwd aan, waardoor je sneller neigt om je nieuwsbrieven te schrijven!
7: Houd to-do’s bij zodat je precies weet wat je vandaag moet doen
Het voordeel van to-do’s systeem in je CRM is dat alles terug te herleiden is naar desbetreffende contacten. Er zijn uiteraard tal van to-do’s software, maar eentje die gekoppeld is aan je CRM geeft je veel meer overzicht en bespaart je veel tijd met uitzoeken wat bij wie hoort!
8: Lever je galerij snel en automatisch richting je klanten en ontvang de favorieten selecties
Speciaal in Studio Management kan je in onze CRM ook gallerijen aanmaken en leveren naar je klanten. Met alle standaard CRM functionaliteiten plus de galerij module maakt het Studio Management een van de krachtige CRM systemen op de markt! Alles op één plek en dus ook je shoots en de fotokeuzes die je klanten hebben gemaakt.
Na leveren van de shoots aan de klant kan je in Studio Management ook direct een factuur aanmaken en versturen. Het switchen tussen verschillende systemen is niet meer nodig! Zo voorkom je ook fouten en het switchen van hoe je door deze verschillende systemen navigeert.
9: Gebruik kanban-systeem om grote overzicht te behouden in je onderneming
Een kanban systeem kan heel veel overzicht geven aan je onderneming. Met de kanban systeem in Studio Management hoef je alleen maar verschillende kolommen aan te maken en kan je direct aan de slag. Je contacten staan namelijk al in je CRM en kan je direct beginnen met organiseren en verslepen van je contacten naar verschillende kolommen.
Maak bijvoorbeeld 4 hele simple kolommen aan in je kanban bord (1: Lead, 2: Ingepland, 3: Facturen, 4: Afgerond) met deze kanban kolommen kan je al snel overzicht creëren in je onderneming. Stel alle contacten staan bij “Ingepland” dan weet je dat er genoeg opdrachten/shoots zijn voor de komende periode en kan je wellicht weer werken aan het binnenhalen van nieuwe leads.
10: Maak gebruik van workflow om de repetitieve te automatiseren 🤩
Door workflow te gebruiken in je CRM kan je vele aspecten automatiseren. Zoals het automatische mailtjes(mailtemplates) versturen op bepaalde tijdstippen en galerij leveren via het klantportaal aan je klanten. De kracht van workflow is dat je procesmatig te werk kunt gaan en zo een consistente ervaringen kunt geven aan al je klanten. Studio Management heeft een krachtige en uitgebreide workflow systeem waarin alle onderdelen hiervoor gebruikt kan worden.
❤️ Studio Management CRM voor overzicht en rust!
Alle bovenstaande tips kan je met Studio Management gemakkelijk toepassen. Studio Management is het Nederlandse CRM software dat je veel tijdswinst en overzicht geeft in jouw fotografie onderneming. Geef jouw fotografie onderneming een boost door de juiste CRM te kiezen en te gebruiken.
Probeer Studio Management kosteloos 30 dagen lang om al deze 10 tips in zijn volledige potentie te kunnen gebruiken 🤩