studio management

Hoe kan ik klanten foto’s laten kiezen?

Als fotograaf kan je er zelf voor kiezen hoe jij je bedrijf gaat vormgeven.

In een andere blog zal ik de verschillende verdienmodellen van fotografen extra uitlichten, maar in deze blog wil ik het graag hebben over 1 specifieke vorm, namelijk de vorm dat jij als fotograaf jouw klanten zelf online hun keuze laat maken via een online selectiesysteem.

De hoeveelheid foto’s die je laat zien van je shoot hangt af van je fotografie onderwerp. Zo hebben bijv. familieshoots & cake smash shoots vaak veel meer digitale bestanden in 1 shoot (bijv 40 of 60) Dit komt omdat je dan echt momenten vastlegt en dit is weer een andere manier van fotograferen dan bijvoorbeeld een geposeerde newbornshoot met 3 styling settings.

Je kan hierbij kiezen uit 2 verschillende vormen van selectie van klanten.

De eerste vorm is dat fotografen eerst hun shoot heel licht bewerken en de beste 60-100 uploaden (omzetten van RAW naar JPG met lichte bewerking) en dan hun klanten zelf de digitale bestanden laten kiezen die ze daarna pas “echt” gaan bewerken. Voordeel hiervan is dat je nooit iets bewerkt wat niet gekocht gaat worden. Voordeel 2 is dat ze mogelijk meer kopen dan dat ze van plan waren, omdat ze zoveel leuke zien. Nadeel is weer dat het soms lang kan duren voordat je een antwoord terug hebt (keuzestress) en onthoud dat dat ze soms ook iets kiezen die je zelf mogelijk niet gekozen had bij je eigen selectie. Je geeft je klanten meer controle.

De andere vorm is dat je zelf de 20 mooiste bewerkt en dat je vanuit deze 20 je klanten online laat kiezen. In je pakket zitten dan vaak 12 of 20 bestanden. Hierdoor laat je gelijk je mooiste werk zien, jij kiest welke je gaat bewerken en welke in je shoot komen. Hierdoor heb je als fotograaf veel controle over je eigen werk. Jij ziet vaak al waar een foto naar toe kan gaan onbewerkt. De klant ziet dat (zeker bij geposeerde newbornfotografie) niet altijd. Het nadeel hiervan is dat het kan voorkomen dat ze niet upgraden naar alle 20 foto’s en je dan 8 foto’s “voor niks” hebt bewerkt.

Welke je kiest is geheel een persoonlijke voorkeur keuze, ze hebben allebei voor- en nadelen.

Welke vorm jij ook kiest weet dat je met Studio Management een hele mooie (online) gallery aan je klanten kan laten zien. In deze gallery in hun persoonlijke klantportaal kunnen ze met hartjes hun selectie doorgeven aan jou als fotograaf. Hierdoor kan jij weer heel makkelijk de selectie omzetten naar een download (op hoge resolutie en lage resolutie met logo) voor jouw klant. Het is ook mogelijk om met de klanten selectie gelijk een album te maken of een slideshow.

Je kan bij ons keuze selectie systeem je logo er groot doorheen doen en de doorzichtigheid aanpassen. Hierdoor kan je voorkomen dat ze deze bestanden kunnen “stelen”. Al kan je dit natuurlijk nooit helemaal tegenhouden als je klanten online laat kiezen.

Indien je dat wilt voorkomen, kies dan voor de persoonlijke bestelafspraak (I.P.S. = in person sale) en maak dan gebruik van ons keuze selectiesysteem waar je persoonlijk naast zit. Zo kan je samen met je klant hartjes zetten, waardoor je ze kan helpen bij het maken van hun keuze. Je kan dan ook gelijk samen het album ontwerpen en dit werkt vaak erg goed.

Indien je uit tijdgebrek hier niet voor kan kiezen, is dus het online laten kiezen en het online laten keuren van het album de volgende makkelijke tijdbesparende optie.

Welke vorm jij ook kiest, wij zijn er voor jou 🙂

Wil jij dit ook proberen? Vraag HIER je gratis 30 dagen trial aan

Studio management

Eindelijk een software systeem die je leven makkelijker maakt als fotograaf. Regel alles professioneel voor je klanten en hou alles overzichtelijk geordend. Snel en effectief.

Lees meer