Hoe je een CRM systeem optimaal kunt gebruiken
Je hebt een CRM systeem voor jouw fotografie onderneming gekozen. Het inrichten heeft wat tijd gekost, maar het is gelukt. Daarna is het de bedoeling dat je het CRM gebruikt en blijft gebruiken. Dit is echter niet altijd even makkelijk.
Je hebt vooraf goede voornemens, maar na een tijdje kan dit wel eens minder worden en het kan zomaar gebeuren dat je jouw CRM een week niet meer hebt gebruikt en na een tijd op zegt. Dat is natuurlijk zonde en het is belangrijk dat je het een tijd moet geven. Verandering kost tijd. In deze post geven wij je tips om je nieuwe CRM systeem te blijven gebruiken na aanschaf.
Gebruik functie per functie
Je zal denken dat als je een nieuw CRM systeem hebt ingericht meteen alle functionaliteiten ervan wilt gaan gebruiken. Hoewel je in het begin misschien enthousiast bent en alles meteen in gebruik wilt hebben, is het verstandiger om eerst de meest fundamentele functies te gebruiken en dat is contacten in het CRM te zetten. De andere functionaliteiten zijn extra’s die je in tijd kunt ontdekken. Zo zorgt je ervoor dat je niet gefrustreerd raakt als je alles meteen in gebruikt wilt en zo je motivatie kwijt raakt en vervolgens afhaakt. Doordat je van alles in tijd kunt ontdekken kan je zo alles leuk blijven houden en groei jij in tijd mee met jouw CRM systeem.
Koppel formulier in je website
De primaire functionaliteit in een CRM systeem is het gedeelte waarin je jouw contacten/klanten in het CRM kunt opslaan. De meeste CRM systemen bieden de mogelijkheid om een formulier in je eigen website in te sluiten(embedden). Hiermee zorgt je ervoor dat bijvoorbeeld de contactpagina van je website een formulier bevat. Na het invullen van het formulier wordt er automatisch een nieuw contact/lead aangemaakt in je CRM. Hiermee zorgt je ervoor dat meteen het contact in het CRM komt te staan en je enkel in hoef te loggen en verder het contact oppakt.
Stel notificaties in
Als je een CRM nog niet lang in gebruik hebt zit het uiteraard nog niet in je “systeem” om elke dag in te loggen in het CRM. Dan kunnen de notificaties die het CRM opstuurt wel handig. Zo hoef je niet naar het CRM toe, maar “komt” het richting jou. Hiermee zorgt het ervoor dat je regelmatig in logt en zo kan je groeien in het CRM die je gebruikt. In Studio Management is het bijvoorbeeld mogelijk om de dagelijkse samenvatting in de ochtend in jouw mailbox te ontvangen. Ook is het mogelijk om push-notificaties in te stellen, zodat je direct weet als een potentiele klant het formulier invult.
Zet nieuwe klanten in het CRM
Als laatste is het een goed idee om je nieuwe klanten of leads direct in je CRM toe te voegen. Probeer niet direct al je oude klanten of actieve klanten in te zetten. Dit kan ervoor zorgen dat je jouw huidige werkwijze direct moet wijzigen en dat kan soms averechts werken. Zet dus je nieuwe of potentiele klanten in het CRM en werk met deze contacten aan een nieuwe frisse workflow voor jouw onderneming.
Wij merken dat grotendeels van onze gebruikers het systeem blijft gebruiken als ze stap voor stap in het CRM zijn gegroeid. Probeer dus niet alles tegelijk te doen en geef het een beetje tijd. Wil je Studio Management voor 30 dagen uitproberen? Meld je aan voor de vrijblijvende proefperiode en ontdek de kracht van Studio Management.