Waarom je als fotograaf altijd een logo op je foto’s moet zetten (+ tips!)
Als fotograaf wil je natuurlijk niet te veel tijd kwijt zijn aan het leveren van je bestanden aan je klant. Niet alleen de hoge resolutie bestanden kun je heel professioneel met een link en je logo aan de klant leveren, maar ook de lage resolutie versies met logo voor gebruik op het web. 🙂
Waarom zou je een bestand willen voorzien van je logo?
Jij wilt laten zien dat jij dit prachtige beeld hebt gemaakt. Iedereen kan via je logo jou online opzoeken en boeken voor hun volgende shoot. Het is dus echt heel belangrijk voor het opbouwen en uitbreiden van jouw merk. Deze PR-functie is voor mijzelf de nummer 1 reden waarom ik mijn logo online gebruik.
Als je op deze manier je logo over je foto wilt zetten, is het superbelangrijk waar jij je logo plaatst. Via Studio Management kun je heel makkelijk met één klik op de knop je logo plaatsen waar je maar wilt. Je kunt ervoor kiezen om een batchbewerking te doen, zodat het logo op al je foto’s op dezelfde plek komt. Maar het mooie van Studio Management is dat je ook heel simpel je logo handmatig kunt plaatsen waar jij het wilt. Zo kun je jouw logo qua compositie op de mooiste plek neerzetten, zonder dat het storend is voor je beeld.
Vroeger was ik hier altijd lang mee bezig in Photoshop. Natuurlijk kon je wel batchen in Photoshop of Lightroom, maar dan zat je vast aan één saaie plek. Dit systeem geeft jou de creatieve vrijheid om per bestand heel makkelijk de positie van je logo te kiezen. LIFE SAVER!
Je logo als watermerk tegen screenshots
Je kunt je logo ook functioneel plaatsen, zodat klanten je foto’s niet zomaar kunnen screenshotten. Dan zet je juist je logo groot over de foto heen, zodat ze er niks aan hebben als ze een screenshot maken.
Onthoud wel: je kunt het nooit 100% tegenhouden. Wil je echt voorkomen dat klanten screenshots maken? Dan adviseer ik je om een In Person Sale (IPS) aanpak te doen, waarbij je samen de favoriete beelden kiest en zeker weet dat ze geen screenshots kunnen maken van de rest van de beelden. (Of word gewoon zó goed in je sales en beeldvariatie dat klanten niks anders willen dan kopen 🙂
In ons systeem kun je kiezen waar je logo komt en voor welk doel. Dit zijn dus twee verschillende manieren van logo plaatsen of watermerken toevoegen. Beide hebben een ander doel en staan op een andere plek in ons systeem. Je kunt heel makkelijk de opacity (dichtheid) aanpassen en per gallery instellen of je wel of niet een logo wilt tonen.
Daarnaast kun je bij onze slideshows ervoor kiezen om je watermerk subtiel of juist dik gedrukt door de beelden heen te laten lopen, zodat klanten minder snel geneigd zijn om screenshots te maken.
Kortom
Je logo plaatsen heeft twee functies en is absoluut de moeite waard om mee te nemen in je workflow. Wil jij nou ook ervaren hoe je snel en simpel je hele gallery van een logo voorziet en in lage resolutie voor web opslaat?
Kom bij onze 30 daagse gratis trial en ontdek hoe Studio Management jou kan ondersteunen in het runnen van je fotografie onderneming! 🙂