Hoe kies je de juiste CRM software?
Wanneer je een bedrijf runt, kom je onvermijdelijk op het punt waarop het lastig wordt om al je klantcontacten en documenten goed te beheren.
Op dat moment ga je waarschijnlijk kijken of er een oplossing bestaat die je klantbeheer kan regelen. Hiervoor heb je dus een CRM nodig! Een CRM staat voor Customer relationship management en is in het algemeen een webapplicatie waarin je veilig en vertrouwd je klanten kunt beheren.
Er zijn tal van CRM softwarepakketten op de markt. Wij leggen uit waar je naar moet kijken voor als je een CRM systeem gaat zoeken voor jouw onderneming.
Makkelijk te gebruiken en snel aan de slag kunnen
Jij als ondernemer hebt geen tijd om alle administratieve dingen te gaan doen! Je wilt uiteraard allen dingen doen waarvoor je bent gaan ondernemen. De administratieve taken krijg je er gratis bij. Hierdoor is het erg belangrijk dat het CRM systeem makkelijk te gebruiken is. Het gemak bedoelen wij met: snel kunnen navigeren van pagina’s, snel gegevens en documenten kunnen opzoeken terwijl je met de klant aan de lijn zit. Het laden van data moet supersnel gaan.
Wat ook belangrijk is dat je het CRM zo min mogelijk hoef in te richten. Voor je het weet ben je uren of dagen bezig om het in te richten in plaats van het te gebruiken. Zoek dus naar een systeem wat intuïtief werkt en vooral in je eigen taal!
Goed beveiligd en transparant
Uiteraard moeten alle CRM systemen in basis veilig zijn, maar kijk nog even wat verder. Bijvoorbeeld waar worden de data opgeslagen? In de EU? Kan je gebruik maken van twee-staps verificatie? En worden er regelmatig updates aan het systeem uitgebracht?
De taal van het CRM
Een heel belangrijk aspect is de taal van het CRM die je gaat kiezen! Als het systeem in je eigen taal ingesteld kan worden maakt dat natuurlijk alles stukken makkelijker. Je wilt namelijk gewoon alles goed kunnen vinden zonder uit te zoeken wat bepaalde termen betekent! Daarnaast als het systeem in de juiste taal is zal het ook betekenen dat de support ook in je eigen taal ondersteund wordt en dat is een pluspunt!
Het gebruikersgemak voor je klanten
Bij een bepaalde CRM zit er ook een mogelijkheid in waarin je klanten hun documenten en hun gegevens kunnen in zien door middel van een genaamde klantportaal. Het zal dus ook fijn zijn als zij ook soepel kunnen navigeren in het juiste taal!
Goed support
Een CRM kan al snel complex worden en hierdoor is het heel erg belangrijk dat het klantsupport goed en goed te bereikbaar is. Let vooral ook dat het support bijvoorbeeld in het Nederlands is, maar vergeet ook niet dat het een groot voordeel is als het CRM support als gebruik in dezelfde land zitten. Scheelt weer tijdzone verschillen.
Uitproberen en denk na op lange termijn
Uiteraard is het een kwestie van uitproberen. Vrijwel alle software systemen bieden een proefperiode aan en Studio Management doet dit ook. Probeer ze gerust uit en kijk goed in zijn geheel. Een perfecte CRM zal niet bestaan, omdat het vrij complex product kan zijn en iedereen zijn/haar eigen werkwijze heeft. Kijk vooral naar hoe logisch alles opgesteld is en kijk hoeveel tijd het je gaat besparen met alle mogelijke features die het CRM kan. Je hoeft niet alles gelijk te gebruiken. Het wel fijn om te weten dat als er tijd komt dat je dat ene functionaliteit nodig hebt je het kan gebruiken.
Ben je zelf benieuwd of Studio Management het juiste CRM systeem voor jou is? Probeer het 30 dagen kosteloos uit en ontdek de kracht van Studio Management!