Hoe bouw je een exclusief merk op als fotograaf

Het opbouwen van een reputatie als luxe en high end merk komt niet zomaar aanwaaien. Daar zul je als fotograaf belangrijke beslissingen voor moeten nemen. In dit blog artikel geef ik je wat tips die ervoor zorgen dat jij een andere doelgroep kan gaan aanspreken.

Je art moet onderscheidend zijn

Indien je werk is zoals de rest en het niveau is ook zoals de rest, gaat het jou niet lukken om 550 euro per shoot te vragen terwijl je collega fotograaf met hetzelfde niveau 175 euro vraagt. Je werk moet een bepaalde eigen uitstraling hebben die iemand wilt en intens naar verlangd. Het moet een gevoel geven waar jouw high end klant zich mee kan identificeren. Het moet anders zijn dan anders. Opvallend! Zorg dus dat jij die uitstraling in je portfolio laat zien die jouw uniek maken. Eigen soort luxe styling, investeer bijv in mooie jurken die kostbaar zijn en “one of a kind”

Richt je niet op het “probleem oplossen” in je content en marketing maar op het verlangen aanspreken. Zorg dat je die high end doelgroep gaat bereiken, spreek hun taal. Weet waar ze naar verlangen en wat ze nodig hebben van je.

Beste beleving geven

Jouw exclusieve doelgroep wil geen korting, zeker geen sale en wil niet dat jij 100 shoots per maand doet. Jouw exclusieve doelgroep wil jouw volledige toewijding, jouw expertise en wil dat jij alles voor hun uit handen gaat nemen. De Whole Shebang! Zorg er dus voor dat jij ze een ervaring gaat meegeven van binnenkomst ( van je website, tot het aanleveren van je productlijn) Alle communicatie moet professioneel en persoonlijk zijn. Je moet ze op handen dragen en ze dat “luxe gevoel” geven. Als jij ervoor kan zorgen dat zij zich gezien, gehoord en als jij ze hun droomshoot geeft waar ze naar verlangen ben je op de goede weg.

Ga samenwerken met andere luxe merken met dezelfde doelgroep. Kies deze zorgvuldig.

Website en reviews

Je website moet ‘spot on’ zijn. Zorg ervoor dat je home pagina meteen laat zien en voelen dat dit niet zomaar een fotograaf is. Rustig en Clean. Op je home staan je mooiste foto’s die precies dat GEVOEL geven wat je wilt hoe ze zich voelen als ze bij jou zijn: Onthoud: alles draait om gevoel. Door dat gevoel nemen ze een belangrijke beslissing om bij jou te boeken. See-Like -Trust- Buy marketing principe. Ze moeten je vertrouwen. Ze moeten weten dat je consistent werk levert. Fijne reviews waarin echte klanten laten weten hoe ze zich voelen en blij zijn met jouw resultaat werkt is handig.

Communicatie en levering

Het luxe gevoel gaat helaas gelijk door het afvalputje zodra je met ‘wetransfer’ je bestanden gaat leveren van hun prachtige shoot. Zorg er dus voor dat een professioneel software systeem hebt waarin ze hun eigen persoonlijke klantportaal hebben. Waar ze alles kunnen regelen van jouw shoot. Van het bekijken van hun persoonlijke slideshow, hun prachtige gallery, hun downloads netjes bij elkaar. Ze kunnen zelf hun album hier al laten goedkeuren. Alles is in dit klantportaal erop gerzicht dat jouw klanten zich begrepen en speciaal voelen. Het luxe gevoel stopt niet bij de shoot. Het is je gehele communicatie er omheen. Alles netjes gebundeld in je Studio Management systeem.

Ben jij toe aan next level en wil jij ook graag consistent jouw klantreis gaan professionaliseren verbeteren voor jouw high end klanten?

Meld je aan voor de 30 dagen gratis trail.

auteur avatar
Brenda Olie
Brenda is een newbornfotograaf die al sinds 2014 honderden fotografen in Nederland en België worshops newbornfotografie heeft gegeven.
Studio management

Eindelijk een CRM software systeem die je leven makkelijker maakt als fotograaf. Regel alles professioneel voor je klanten en hou alles overzichtelijk geordend. Snel en effectief.

Vertrouwd door honderden professionele fotografen 🤩

Lees meer

Ontvang blog updates met tips voor jouw fotografie onderneming in jouw inbox