5 workflow tips voor fotografen
Als professionele fotograaf wil je zoveel mogelijk shooten en zo min mogelijk alle andere administratief werk doen. Als je creatief bent dan is het belangrijk dat je creatief kunt blijven en door alle planningen en terugkerende taken erbij te hebben helpt het niet echt.
In deze artikel geven wij tips hoe je jouw workflow als professioneel fotograaf kunt optimaliseren!
1: Laat je niet ontmoedigen door mogelijke werk dat erin gaat zitten
Een workflow opzetten voelt misschien wel alsof je iets helemaal moet gaan uitvinden en gelijk alles perfect moet hebben. Niets is minder waar. Als je al op het punt bent gekomen om te kijken of je een goede workflow kunt opzetten betekent al dat je een workflow hebt. Je hoeft het alleen maar uit te schrijven. En dat je het meteen perfect wilt hebben kan helemaal niet. Je workflow moet ook constant veranderen. Je haalt stappen weg en voeg nieuwe toe.
Begin door gewoon te kijken wat je nu al doet en wat werkt en schrijf dat op! Stap voor stap 🙂
2: Vooraf plannen (set it and forget it)
Als het om workflow gaat dan is het vooraf plannen wel het aller belangrijkste! Zorg er dus voor dat je zo goed mogelijk je proces vooraf plant! Maar verlies jezelf niet in het alles in één keer goed te willen doen, want zo kan je hierdoor gedemotiveerd raken en uiteindelijk helemaal niets doet! Schrijf dus eerst grof uit hoe jouw workflow op dit moment verloopt. Pak bijvoorbeeld je meest recente shoot waarvan je er goed gevoel bij heb gehad. (zowel voor de klant en jij)
3: Schrijf uit wat de stappen doen in je workflow
Een welkomsmail sturen naar de klant is bijvoorbeeld een email die je wilt versturen. De bestelafspraak inplannen is bijvoorbeeld weer een agenda afspraak samen met de klant maken. Iedere workflow stap heeft zijn eigen type actie. Een paar type van de workflow items zijn: E-mail sturen, To-do, Agenda afspraak maken. Schrijf deze workflow stappen uit en geef ze type/categorie zodat je weet wat er moet gebeuren.
4: Verbeter je workflow wanneer je kan
Denk vooral niet dat als je een workflow hebt uitgeschreven je klaar bent! Goot kans dat je bepaalde stappen vergeten bent en of er nog wat stappen bij moet. Zorg er dus voor dat het aanmaken van je workflow op plek gebeurt waarin je deze ook snel kunt wijzigen. Digitaal heeft grote voorkeur. Je kan bijvoorbeeld Excel gebruiken en de sheet uitprinten.
5: Maak gebruik van een CRM met workflow mogelijkheden
Er zijn vele CRM systemen dat je mogelijk maakt om je eigen workflow op te zetten. Studio Management heeft bijvoorbeeld een uitgebreide workflow mogelijkheden. Ook is het gemakkelijk om de stappen van je workflow bij te werken en te tweaken. Je kan bijvoorbeeld een workflow aanmaken dat automatisch to-dos aanmaakt, automatisch een galerij(met zijn eigen vaste instellingen) aanmaken zodat je direct de foto’s kunt uploaden. Een factuur aanmaken en versturen kan je ook via Studio Management simpel regelen!
Ben je benieuwd hoe jij je fotografie workflow kunt verbeteren? Probeer Studio Management 30 dagen uit en ervaar de kracht van Studio Management!